ADAB atau Manner
Assalamualaikum , Korang ! Hari ne aq nak lenggang ckit sebab , kimia nanti malam baru buat ! Just want to update a little story about ADAB atau bahasa ORANG PUTIH Manner .

Ok , Let start here ! Apakah yang korang faham tentang ADAB ?


[menurut istilah, adab ialah:  “Adab ialah suatu ibarat tentang pengetahuan yang dapat menjaga diri dari segala sifat yang salah”. ]

Okay , saya akan kupas tentang apakah yang dimaksudkan dengan adab itu ! Kalau pengertian itu menjelaskan tentang "sesuatu pengetahuan yang dapat menjaga diri dari segala sifat yang salah" Kita dapat suatu gambaran yang kita perlu jaga , MATA , MULUT , PERLAKUAN dan banyak lagi dari terdedah dengan sesuatu yang di lihat sebagai salah .

Sebagai contoh Pertuturan yang kurang adab "Orang tua , boleh aq lalu tak ? berdiri tepi sikit tak boleh ?"

Sebagai contoh perlakuan kurang adab " Jalan di depan orang yang lebih tua tanpa menundukkan badannya sama sekali" 

All those sort of things must change immediately ! IMMEDIATELY ! Sebab , kalau kita berpelakuan sebegitu siapa yang akan di persalahkan ? Kucing korang ? Makwe Korang yandg dibanggakan sangat ? NO , They will point their finger to your parent and say "Lack of manner child" .  Jadi jika tidak mahu menconteng arang ke muka ibu bapa , elok lah perbaiki adab kita ketika bertutur !

Selain itu , *Mcam karangan pulak* jangan anda fikir anda berumur anda tidak respect atau hormat dengan orang muda . FAHAM , dear elders ? Contohnya jika orang yang berumur kurang adab dengan orang yang lebih muda .

EXAMPLE "kalau awak sebagai orang muda , di suruh untuk buat kerja yes , kita perlu buat . Tetapi , jika seseorang itu menyuruh kita membuat sesuatu benda atau perkara dengan nada-nada yang marah dan menyindir , itu baru di katakan KURANG SOPAN dan kurang adab :)

Jadi , kita sebagai rakyat Malaysia pernah mencanang kempen BUDI BAHASA BUDAYA KITA bukan ? Oleh itu , mari praktikkan adab dan beradablah dalam kehidupan kita seharian :)

P/S : Chaii Chieen *Jumpa Lagi*

[ 0 comments ]