Contoh Teks Forum (sila Bimbing saya)
Subjek Sejarah Berkesan Membina Semangat Patriotik Dan
Jati Diri Pelajar .
Pengerusi :
Datuk Bahaman , Datuk Janggut , Paduka Mat Salleh . Mereka telah
memahatkan nama mereka di dalam Sejarah Malaysia . Namun , Dewasa kini ,
kita dapat lihat para remaja di Malaysia buta tentang SEJARAH . Mereka bukan
sahaja lupa pada nama penjuang kemerdekaan , malahan mereka lupa tarikh keramat
kemerdekaan Malaysia .
Salam aprisiasi saya hulurkan kepada saudara peneraju majlis ,
kombinasi intelektual kehakiman bervisi , seterusnya Inteligensia yang di
hormati sekalian . Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia .
Subjek Sejarah berkesan membina semangat patriotik dan jati diri
pelajar , Begitulah bunyinya mauduk forum yang disajikan buat santapan minda warga merdeka .
Sebelum padau perbincangan
saya gali lebih dalam, molek kiranya saya mulakan dengan pendefinisian tajuk
terlebih dahulu . Subjek bermaksud pokok perbincangan, perkara, tajuk | Sejarah
pula bermaksud asal usul (keturunan),
salasilah |
membina pula membawa maksud memajukan dan meninggikan mutu dan taraf serta memperkukuh
kedudukan sesuatu | manakala ,semangat patriotic
didefinisikan sebagai semangat mencintai dan bersifat membela tanah air | jati
diri pula membawa maksud sifat atau cirri yang unik dan istimewa (dr segi adat
, bahasa, budaya dan agama) yang menjadi teras dan lambang keperibadian seorang individu dan akhir sekali pelajar
yang membawa maksud sesiapa yang sedang belajar atau dalam keadaan belajar . Saya Mohd shyafiq bin baharun selaku pengerusi akan
bersama-sama dengan ahli panel kita pada pagi ini untuk mengupas mauduk bicara
kita pada pagi ini . Tetapi , sebelum kita mengupas dan membahaskan mauduk kita
pada pagi ini , eloklah kita bersuai kenal dahulu dengan ahli-ahli panel kita
pada pagi ini . Bak kata orang , tak kenal maka tak cinta .
Di sebelah kiri saya _________________________ selaku guru sejarah
Di sebelah kanan saya ________________________ selaku pengerusi PIBG
Dan , di sebelah hujung kanan sana
,______________________ selaku mahasiswa bahagian sejarah .
Nah , sudah kita berkenalan dengan ahli-ahli panel kita pada pagi ini
dan saya sudah mula lihat ukiran senyuman dalam kalangan penonton kita . Tidak
mengapa , cinta itu bermula dari mata turun ke hati .
Baiklah sebelum
saya menyimpang dengan lebih jauh lagi , elok kirannya kita mulakan forum kita
pada pagi ini dengan bertanya kepada Panel kita yang pertama berkenaan dengan
dari aspek manakah yang menunjukkan bahawa mata pelajaran sejarah ini dapat
membina semangat patriotik dalam kalangan pelajar ? jelaskan saudari/a
Panel 1 : Terima kasih saudara pengerusi kerana sudi
menjemput saya menyertai forum remaja pada kali ini . Baiklah , Pendidikan
Sejarah merupakan mendidikan yang teras dan sudah mula di pelajari oleh pelajar
sekolah menengah bermula dari TINGKATAN 1 hingga ke TINGKATAN 5 . Seperti
saudara pengerusi mengatakan sebentar tadi , tarikh keramat kemerdekaan dan
nama-nama pejuang kemerdekaan Malaysia
sudah mula di lupakan oleh anak muda masa kini . Oleh itu , dalam mata
pelajaran sejarah kita bukan sahaja mendedahkan Identiti para pejuang
kemerdekaan malah menerangkan satu persatu jasa dan pengorbanan mereka dalam
memperjuangkan Tanah Air . Selain itu , mereka juga akan didedahkan spenuhnya
dengan kejayaan Tun Tan Cheng Lok , Tun
VT . Sabhantan dan Tunku Abdul
Razak untuk memerdekakan Tanah Melayu tanpa menumpah setitik darah dan banyak
lagi inti pati Peristiwa yang boleh mencungkil semangat patritotik dalam
kalangan pelajar . Oleh sebab itulah saya berani mengatakan bahawa , Mata
Pelajaran Sejarah memang medium yang sesuai untuk pada remaja di sana khususnya
para pelajar untuk memperkukuhkan lagi semangat patriotik mereka . Bak kata
orang , Sejarah mengajar kita untuk menjadi lebih dewasa. Kembali kepada
pengerusi .
Pengerusi : Terima
kasih panel pertama kita . Ya , saya sangat bersetuju dengan panel pertama kita
kerana melalui Sejarah kita tahu apa yang berlaku pada masa dahulu dan kita
dapat merasai susah perih dan usaha orang zaman prakemerdekaan dahulu
mempertahankan apa yang sepatutnya jadi milik mereka . Baiklah , saya ingin
beralih kepada panel kedua dan ingin bertanya tentang , keberhasilan Subjek
Sejarah ini mendidik para pelajar untuk cinta kepada Negara .
Panel kedua :
Terima kasih Saudara pengerusi , pada pendapat saya para murid kini lebih peka
tentang sejarah-sejarah di dalam Malaysia . Itu pun berkat
kebijaksanaan kementeriaan Pelajaran Malaysia yang memperkenalkan sistem PBS di
mana mereka tidak membaca buku sejarah itu semata-mata untuk menduduki
peperiksaan , tetapi mereka dikehendaki memahaminya dan akan membentangkannya
berdasarkan kefahaman masing-masing . Oleh itu , kita dapat lihat melalui sistem
ini mereka dapat mempelajari lebih banyak berbanding dengan sistem pembelajaran
yang dahulu . Saya rasa , sistem pembelajaran sebegini sangat baik kerana
mereka faham apa yang mereka bentangkan dan mereka juga tahu menghargai Sejarah
. Itu sahaja buat masa kini , kembali kepada pengerusi .
Pengerusi : Terima
kasih , panel kedua kita . Saya yakin jika Pihak guru bakal bersinergi untuk
melatih dan menyemai sifat patriotik dalam jiwa setiap pelajar , . Baiklah ,
saya ingin tujukan hujah kepada panel ke-3 yang kelihatannya sudah tidak sabar
melontarkan idea-idea bernas beliau . Baiklah , saudara/saudari melalui
pemerhatian saudara , bagaimanakah runcingnya masalah pudarnya semangat
patriotik dalam kalangan pelajar marcapada ini ?
{ 2 comments }