Medical Course
Assalamualaikum , I know it's a little bit late to say Tahniah Kepada Kakak2x Abang2x yang dapat result gempak Sioooott . Kalau yang tak seberapa gempak tu takpa , Universitikan ada Rangkul DEKAN :P So , dpat request dari Cik Akak untuk terangkan medical course ne macam mana dan apa risikonya . Mungkin Tak la detail sangat , sebab saya sendiri pun tak amik SPM lagi tetapi minat Medical Course yer :P Harap Maklum .

I'll start what is medical laboratory technologies  - Universiti Selangor (UNISEL)

dalam kos ini , anda akan didedahkan dengan kedisiplinan anda dalam menggunakan peralatan makmal . Selain itu anda juga akan didedahkan dengan pengujian darah , menguji tisu badan melalui microscope . So , Korang siapa minat dengan pekerjaan makmal ni boleh la masuk . Sebenarnya , cikgu Tuisyen saya merupakan salah seorang daripada bekas pelajar MLT ni . Jadi , dia kata sangat seronok jika mereka melihat benda2x halus ne di bawah microscope .

Kos ini memerlukan 6 Semester keseluruhannya so , it's about 3 and a half year maybe ?
Tak pasti sangat :)

Dan , korang perlulah ada 3 credits dan dapat sekurang2x PASS dalam mata pelajaran Science Tulen


So , Saya rasa . . Kalau korang ambil medical course ne . Biasanya korang tak cukup masa untuk tidur . Well , kita berhadapan dengan benda yang melibatkan nyawa jadi fokus tu yang utama maksud saya tak cukup masa tidur tu bermaksud terlalu banyak perlu dibaca agar tiada kesalahan berlaku semasa melakukan sesuatu di LAB .

Satu lagi , Orang2x Medical course ne dorang mungkin kelihatan Messy dan hanya bergaul dengan kelompok2x dorang sahaja . Bukan sebab apa , Desakkan masa yang mengakibatkan kita tidak sempat explore lebih ramai kawan di universiti (Pada pandangan saya)


So , you make the choice . Tetapi , sememangnya setiap benda kita lakukan memang ada Cons . Jadi , jangan peduli yang buruk tu kalau betul itu minat anda itu masa hadapan kamu semua Why NOT ? make a step :)


Chech2x pandai2x jer saya berkata2x kan padahal sendiri SPM tahun ne ! Btw , doakan saya 10A yerr :) Amin

[ 0 comments ]