K A W A N
Aq pernah termimpi dan terfikir bagaimana kalau kawan karib kita meninggal kerana sakit tanpa kita sebagai kawan tidak mengetahuinya ? Pasti sedihkan , kita akan selalu keseorangan pergi ke tempat yang selalu bersama arwah menghabiskan masa . So , nak kongsi sedikit cerita yang pernah aq baca dari novel berdasarkan kisah benar , aq pendekkan sdikit cerita ni agar lebih ringkas dan mudah di fahami , ok :) 

Sharifah : assalamualaikum , ila ko kat mna skrang ne ? Jom temankan aq jalan . JOM ?

nabila : Waalaikumsalam , tak boleh la aq tengah jalan sama mama aq . Nanti kalau hari lain free kita jalan lagi year :)

Sharifah : Alah , since bulan lalu ko asyik tolak je kalau jln sama aq . Kalau jalan pun ckap pening la , tapi at last malam , saya jumpa awak jalan sama papa awak malam tue , tak nampak sakit pun . 

nabila : it is not like that , fah . I want to hang out with you but , I really need to walk with my mom . I promised her last night . So sorry .

Sharifah : Ok , but please empty ur schedule to hang out with me :(

nabila : sure .


Sharifah dan nabila kawan karib semenjak bangku skolah rendah lagi , tak pernah berpisah . Tetapi , perangai nabila semenjak dua menjak nie kelihatan sangat lain , suka ponteng kelas , suka tak hadir kuliah . menyebabkan sharifah terasa musykil .


Sharifah : Nabila , kenapa ko ne . Asyik tak datang case-study dan kuliah . you know , kehadiran tu pentingla ila ! !

nabila : Aq kadang tidur telajak , semenjak dua menjak ni so kadang x larat nak bangun . Jadi , kalau dah lewat tue aq stay kat hostella .(Tipu)

Sharifah : Oh , mesti buat case-study berat sangat , nvm honey ! I'll wake you up every morning since now .

nabila : thank , ko memang kawan baik aq sehidup semati . Aq x taw macam mana nak lalui hari hari esok ku tanpa kau , atau kau lalui hidup ko tanpa aq :'(

Pada suatu minggu , shahirah dapat merasakan sesuatu yang ganjil pada nabila , nabila kelihatan pucat dan lesi . Selepas tue , nabila dah tak datang kuliah selama 1 minggu lebih dan sharifah mula risau . So dya kol nabila tapi tak dapat , so dya decide untuk kol ibu nabila .

Sharifah : Assalamualaikum ibu , nabila ada ? ?

Ibu Ila : Sharifah , you better come here hospital duchess of kent . Ila needs you .

sharifah : Ibu ? kenapa ila , dya sakit ? sakit apa ?

Ibu Ila : she . . She . . you better come here fah :(

sharifah : alright , I am on my way. .

Half an hour later

Sharifah : Ibu , mana Ila ? (sambil menangis)

Ibu Ila : she is fighting for her life fah . .

Sharifah : dya sakit apa makcik ? kenapa selama nie dya x pernah beri tahu fah pun yang dya tu sakit tenat ? selama ne dya nampak ok , not untill last week , she look so pale ! ! Makcik , what should I do now ?

Ibu Ila : dya , tidak maw kacau study fah , dya maw fah jadi murid cemerlang tahun ne . Sebab itula , dya rahsiakan semua penderitaan dya selama ne , dya mengidap barah otak peringkat 4 . She doesnt have any chances , but we still . . we still hoping for miracle . Mak cik malam doakan kesihatan ila , But ALLAH swt seems too love her more than mak cik , jadi mak cik redhakan sahaja dengan doa .

Sharifah : makcik , aq x dapat tahan sebak saya makcik lihat Ila dalam kesakitan begitu makcik . . . . . Dya sangat kesakita , saya nak jer peluk dya kuat2x . nyanyikan lagu yang kami selalu nyanyi bila aq sakit . .

Tiba-tiba , Doktor keluar dan mengatakan "Maafkan saya , saya dah berusaha , Takziah."

Mereka berdua berpelukan dan menangis bersama , lalu Ibu ila menghurulurkan sebuah surat dan diberkan kepada sharifah . Sharifah berjalan agak lemah ke taman di luar hospital dan membaca surat itu .

Assalamualaikum , sharifah . Jikalau anda membaca watikah ini maka , saya sudah tidak bisa berdamping dan menggembirakan kamu lagi seperti hari-hari sebelumnya . Terutama sekali , saya ingin kamu senyum .Biarlah senyumanmu itu menjadi nadi untukku bertahan tanpa kamu "disana" .
Tak usah bersedih ya , jikalau kamu masih bersedih pergilah ke padang di belakang sekolah itu dan lihatlah matahari terbenam sambil menghirup udara segar . Meskipun saya tidak dapat pergi bersama kamu , saya berharap awak tetap gembira . Kerana padang itu umpama memori kita yang amat terindah untuk kita bersama , kita menangis , bermain , bersuka dan duka bersama . Saya berharap , bertemankan memori ini , awak sentiasa tabah menjalani hari-hari awak sebagai seorang manusia . Ingat , buktikan kepada saya yang awak boleh atasi markah saya pada peperiksaan akan datang . Walaupun warkah ini adalah untuk terakhir kalinya di baca oleh sharifah , tetapi saya berharap , sharifah tetap berkomunikasi dengan ila dalam doamu sharifah . Doakan aq di sana , sharifah . I LOVE YOU SO MUCH :)

Sharifah "Saya akan tetap sayangkan awak nabila , awak adalah kawan karib saya untuk selamanya . Doa sahaja yang dapat aq kirimkan , Akan ku simpan warkah terakhir ini untuk tatapan ku bila ku merindui mu . Maafkan aq selama ini sudah berlaku musykil terhadap mu , aq akan selalu mendoakan keselesaan bagimu di dunia sana . Semoga Allah s.w.t , menempatkan ila di tempat yang beriman , amin".





Begitulah berakhirnya , adaptasi serba serbi cerita daripada novel yang pernah saya baca dahulu . Jika anda bersama kawan karib anda sekarang , bacalah bersama . Hargai kawan karib anda , jangan persiakan keberadaan mereka di sisi . :')


 





























[ 0 comments ]